Cohort Analysis לקידום ואופטימיזציה לאתר

Cohort analysis נועד בכדי להקל עלינו בניתוח התנהגות הגולשים באתר על ידי כך שכלי זה מאגד קבוצות משתמשים ומחלק אותם על פי אופן השימוש שלהם באתר או בכלי אותו אתם מודדים , חלוקות אילו יכולות להתבסס על פעולות באתר כגון רכישות או כניסות ובהשוואה על פני פרק זמן מתקבל תמונה ברורה שיכולה לעזור לנו לפנות אל גולשים אילו בצורה טובה יותר ולספק מענה מתאים לפי טיב הגולשים שחוזרים אילנו בכל יום בשבוע.

כאשר עושים שימוש ב Cohort analysis האפשרויות להסקת מסקנות הופכות לרבות יותר כאשר אנו יכולים לקחת כל קבוצה ובהצמדה לציר זמן ניתן בקלות לראות מה היא אוהבת ואיך אנחנו מוכרים לה יותר , בעוד ניתוח והסקת תובנות מתאפשרת לכמעט כל תחום ניתן גם לעשות בה שימוש בכדי לקדם את האתר בגוגל על ידי זיהוי של פלחי האוכלוסייה הבסיסיים כדוגמת גולשים אורגנים המגיעים לאתר בשימוש במחשב נייח או במכשירים ניידים או בכל צורה אחרת ולזהות מה הם הגורמים החשובים ביותר עליהם ניתן וכדאי לשים דגש בקידום במנועי החיפוש.

כאשר גוגל אנליטיקס החליטו להציע כלי ניתוח מחזור לפעילות הגולשים באתר היא בעצם אפשרה לנו להציץ אל תוך מחזוריות הכניסות של הגולשים שלנו ובזאת סייעה לנו בקידום אורגני איכותי כאשר אנו יודעים איזה פלחי אוכלוסיה פעלו בצורה טובה ומי מפלחי האוכלוסייה גם ביצעו המרות באתר גם אם מדובר בהמרה שנעשתה לאחר כמה ימים ואפילו כלל לא באמצעים אורגניים ובכך נדע מה ההשפעה של הפעילות מחוץ לאתר.

כדי לאסוף נתונים מתוך Google Cohort Analysis יש צורך לבצע כמה הגדרות קצרות :

לאילו מכם שלא מכירים את Cohort analysis ניתן למצוא אותה בתפריט הימני בעברית והשמאלי באנגלית כפי שמופיע בצילום המסך הבא:

 

Cohort analysis מסומן בריבוע אדום בתפריט גוגל אנליטיקס
Cohort analysis מסומן בריבוע אדום בתפריט גוגל אנליטיקס

 

ההגדרות של Cohort analysis אינם קשות ויש רק ארבעה אפשרויות בסיסיות מאוד איתם ניתן לשחק ויש צורך לבחור בהתאם למדד אותו אתם רוצים לנתח , כרגע האפשרויות יחסית דלות מאחר וכלי זה עדיין נמצא בשלבי הבטא שלו. הכלי הראשון שמאפשר לנו לבחור סוג טבלה אינו מכיל אפשרויות בפועל , בחירה בגודל הטבלה מאפשרת לנו לסנן את התוכן על פני פרקי זמן שונים , באפשרות השלישית מתחיל להיות מעניין אם מגוון אפשרויות למעקב אחר נתונים ואנחנו ממליצים לנסות את מגוון האפשרויות עד שתרגישו בנוח עם הכלי , האפשרות הרביעית מאפשרת לנו לבחור טווחי זמן עליהם אנו מבצעים מעקב.

 

אפשרויות Cohort analysis - מסומן בחץ - נסו בעצמכם
אפשרויות Cohort analysis – מסומן בחץ – נסו בעצמכם

 

כפי שתראו בצילום אין לערכים שמתקבלים הרבה מה לספר לנו מאחר וללא קביעה של קהלי אוכלוסיה אין ביכולתנו לבצע השוואות או ניתוח משמעותי ולכן חשוב מאוד ליצור פלחי אוכלוסיה מתאימים , אוכלוסיות אילו הם הקהלים אליהם אתם מנסים להגיע בניתוח התנהגות גולשים ובSEO ולכן הם ישתנו בהתאם לצורך ולתקופות השונות אך לשם הדגמה אנו ניקח את החלוקה הבסיסית של תנועת גולשים אורגנית ממחשבים נייחים , ניידים וטאבלטים :

 

יצירת פלחים לתנועה אורגנית בגוגל אנליטיקס
יצירת פלחים לתנועה אורגנית בגוגל אנליטיקס

 

כפי שניתן לראות באזורים המסומנים באדום בתמונה המובאת את הפרטים שבחרנו להציג בכל סגמנט (קהל) :

1. בדמוגרפיה נבחר בשפה העברית או מיקום הגולש "ישראל" וכו בהתאם לאתר ולשירות שאתם מקדמים.

2. בטכנולוגיה נבחר את כלי הגלישה של הקהלים השונים , ייתכן ותרצו לבחור גודל מסך או בדפדפן בכדי לבדוק נתונים נוספים.

3. במקורות תנועה נבחר בתנועה אורגנית מאחר ואנחנו מנתחים כעת עבור ביצוע SEO וכל שאר מקורות התנועה אינם רלוונטיים.

לאחר שהגדרנו את שלושת הסגמנטים אותם בחרנו לנתח נוכל לראות את הסיפור המלא ולהתחיל בהסקת מסקנות :

 

הקהלים השונים בCohort analysis לאחר שמירת סגמנטים
הקהלים השונים בCohort analysis לאחר שמירת סגמנטים

 

אז מה ניתן לראות בגרפים אילו שהתקבלו בתמונה זו? את התמונה המלאה של התנועה האורגנית באתר שלכם!

איך? נוכל לראות שהגיעו באופן אורגני לאתר 1698 איש במהלך 7 הימים האחרונים כאשר תנועה ניכרת! הגיעה דווקא באמצעות המכשירים הניידים ומתוך התנועה האורגנית ממכשירים ניידים 52 השלימו את הרכישה כבר בכניסה הראשונה ובכניסות שלאחר מכן מספר הרכישות הלך וירד , אבל ניתן לראות שבאופן מפתיע דווקא הכניסה הרביעית של הגולשים באתר מלווה בעליה ברכישות במחשבים נייחים , נתון זה אמנם נראה כלא מעניין אך הוא מרתק מאחר והוא משלים לנו את הנתון החסר – ייתכן מאוד שגולש נכנס לאתר ובחר שלא לרכוש אך לאחר שנחשף לפרסומת שיווק מחדש או להודעה בניוזלטר שהוא בחר לחזור ולהשלים רכישה.

כאשר מבצעים קידום אורגני בעצם יוצרים תנועה אורגנית של גולשים לאתר , גם עם הכניסה הראשונה שלהם לאתר לא הניבה המרה יש לקידום זכויות גם על הרכישה בשיווק מחדש או מכך שלקוח חזר והשלים רכישה לאחר שנרשם לניוזלטר – כלומר אנחנו מאוד מתעניינים באילו שהגיעו דווקא באופן אורגני גם אם הרכישה בפועל התבצע בכלל בעקבות קמפיין נוסף שנערך באתר.

לפעמים מקדמי אתרים נשכרים לספק שירות לאזור מסוים באתר , לפעמים מנתחי התנהגות גולשים נדרשים לנתח ולהסיק מסקנות עבור אזור הרשמה או מדור רלוונטי בחנות מקוונת , ניתוחים אילו משפיעים רבות על כניסת גולשים לאתר ולביצועי הרכישה באתר כולו לאחר מכן אבל למקדם האתר או למנתח ההתנהגות אין דרך אמיתית להוכיח שעבודתו היא שגרמה לשינויים ורווחים נוספים מאחר וייתכן שהרכישה או ההרשמה נעשתה במדור אחר או לאחר מספר ימים אך עם Cohort Analysis ניתן לפעמים לראות השלכה מלאה של אחריות דווקא ל SEO ולכן כלי זה כל כך חשוב.

*בניתוח התנהגות גולשים חשוב להוסיף לסגמנטים (קהלים) את עמוד הנחיתה תחת "אפשרויות" בתחתית הוספת סגמנט חדש כדי שיתבצע זיהוי מלא לתנועה באתר ולאופן שפעולות שונות גרמו לשיפור בהמרות.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *