תכנון אתר אינטרנט – 4 טיפים לניווט וקידום

אם אתם עוד בשלב תכנון אתר אינטרנט מאמר זה מיועד עבורכם , אנו ננסה לעזור לכם להחליט על ההיררכיה ומבנה התפריט כדי שתוכלו לענות על הצרכים של הגולשים ולשפר באותו העת גם את נראות האתר במנועי החיפוש השונים באמצעות ארבעה טיפים לניווט וקידום :

1. תפריט האתר אינו מפת אתר.

אתם בטח מכירים את האתרים האלו בהם יש תפריטים שנפתחים ומגיעים עד לתחתית העמוד , אתרים בהם כמות האפשרויות שמוגות לכם בתפריט מבלבלות כל כך.. אז זהו שאילו דוגמאות לאתרים לא תקינים , הצגה של כל האתר בתפקיט העליון כדוגמת מפת אתר נשמעת כרעיון טוב אך פוגעת בחווית הגלישה ובאופן שבו מנועי החיפוש מדרגים את התוכן באתר שלכם , שיטה זו של תפריט עץ בו מוצגים כל הקטגוריות ותתי קטגוריות לפי הסדר שלהם באתר בדומה לתיקיות במחשב תשאיר אתכם עם תפריט ארוך ומורכב להבנה.

תפריט עץ רגיל לאתר ממוצע
תפריט ניווט עץ קטגוריות רגילות לאתר ממוצע

יש להבין שגם אם ניתן לסדר את כל הפרטים באתר בתפריט העליון באופן מסודר שייתכן ואף נוח לשימוש עדיף לא לעשות זאת מאחר ויש עוד מספר מושגים השייכים לעולם קידום האתרים עליהם לא בהכרח שחשבתם , גוגל ומנועי החיפוש האחרים מדרגים את תפריט האתר במקום גבוהה מאוד מאחר וזה איזור הנדלן היקר ביותר באתר , אם כל הקטגוריות מופיעות זו לצד זו הרי שלכולן משמעות זהה ברמת הקידום שלהם , כלומר קטגוריה שולית תהיה בעלת משקל לזו של הקטגוריות הראשיות ומאחר וזה המצב הקידום של האתר יתבצע שווה בשווה עם קטגוריות אלו דבר שיגרום לנזק משמעותי לתחומים היותר חזקים באתר.

במידה ותבחרו לסדר את התכנים בתפריט לפי רמת הרלוונטיות והצרכים שלכם תוכלו לנצל טוב יותר את האתר ולהפיק מהגולשים תמורה גדולה בהרבה , לדוגמה: כאשר אתם מוכרים ביגוד והנעלה ייתכן שעיקר הפעילות שלכם נמצאת במחלקת ביגוד ומחלקת הנעלה קיימת כמשלים בלבד אבל אם תציבו את שני המחלקות זו לצד זו בתפריט האתר מבחינת מנועי החיפוש המחלקות שוות ולכן הקידום המשמעותי יותר לביגוד יפגע.

2. עמודים חשובים חייבים להופיע בתפריט.

ישנם דברים שנראים כמובנים מאליהם אך מסתבר שהם פשוט קורים והרבה ולכן יש לתת על כך את הדעת , רבים בוחרים להציג בתפריט הראשי עמודים כלליים או קטגוריות שונות ולרוב עמודים אילו יקודמו ויצדיקו את מיקומם אבל יש לא מעט מקרים בהם אנו נתקלים באתרים בהם ניתן היה לנצל את האתר טוב יותר במידה והיו בוחרים להציב בתפריט הראשי את עמודי הנחיתה הפופלריים ביותר או אפילו עמוד מוצר אותו מחפשים רבים מהגולשים.

עליכם לדעת כבר משלבי התכנון של האתר מהם העמודים החשובים ביותר עבורכם ומי מהמוצרים שתמכרו נמצא גבוהה בסדר העדיפויות שלכם ולמקם אותם בתפריט העליון ובכך לשפר את המיקום שלכם בתוצאות החיפוש ולהקל על הגולשים במלאכת איתור המוצר באתר , זה אמנם נראה מעט פחות סימטרי (שהרי לא כל התפריט קטגוריות..) אבל שיטה זו עובדת ויהיה נכון לתכנן את האתר בהתאם , לרוב בעלי אתרים מבצעים שינויים אלו לאחר תקופת הרצה בה הם מגלים מה המוצרים הנמכרים ואותם הם יוסיפו לתפריט האתר עם הזמן.

3. יש להבחין בין מאפיין לבין קטגוריה.

כאשר עוסקים בחנות מכירות און ליין העניינים הופכים למעניינים עוד יותר מאחר וניתן בקלות להתבלבל בין איכויות ומאפיינים לבין קטגוריות ומוצרים בפועל , צריך לזכור תמיד מה המוצר אותו אנחנו מוכרים ואילו קטגוריות מתוך כלל הקטגוריות באתר מניבות לנו את התמורה המשמעותית ביותר , מיקומו של מסנן איכויות כפי שיש באתרי מג'נטו מאפשר לגולש לסנן את המוצרים לפי מאפיינים כדוגמת מידה , מחיר , צבע , מותג וכו אך צריך לזכור שאילו אינם נושאים לקידום כלומר כל הפוקוס צריך להיות סביב מוצרים וקטגוריות בלבד.

ההבדלים בין קטגוריות באתר לבין איכויות שונים
ההבדלים בין קטגוריות באתר לבין איכויות שונים

לפעמים ייתכן ויהיה עדיף להפוך את מותג המוצר לקטגוריה בפני עצמה , במיוחד כאשר עוסקים במותגי מדף כדוגמת מכשיר אייפון בו כולם יודעים מהם האיכויות של המכשיר והם מחפשים את המוצר במחיר הנמוך ביותר ולכן שימוש בשם מותג ומאפיין כדוגמת מחיר (אייפון ב1999) יכול להיות רלוונטי לתפריט אבל אם מדובר בביגוד או במוצרים שאינם ממותגים חשוב לעשות שימוש בקטגוריות ולא במאפיינים בתפריט העליון , איך יודעים מתי לבחור מה? כל עמוד שמצליח כעמוד נחיתה ומתאים להיות בתפריט העליון צריך להחשב כקטגוריה כל שאר העמודים יחשבו כמאפיינים בלבד.

התבלבלתם מעט , אוקי נסביר. כאשר מוכרים חלקי חילוף לרכב מסוג מאזדה יש חשיבות רבה בהצגת המוצר כמתאים לרכב מאזדה , אם אתם מוכרים בגד מסוים שמגיע במבחר צבעים ככל הנראה פחות חשוב להציג את צבע המוצרים בתפריט ולכן זה ייחשב כמאפיין בלבד.

4. עם זה ארוך מידי – תפשטו מייד!.

אתרי מכירות און ליין חולים על תפריטי צד ארוכים , מבחר הקטגוריות והמותגים מוצגים בגאווה בתפריטים השונים באתר אבל דבר זה יוצר עומס מאוד רציני בעין דבר שגורם לגולשים שבאו עם יעוד מאוד ספציפי ללכת לאיבוד וכתוצאה מכך למנוע מכם רווח , לכן עליכם לבדוק מה משך הזמן שייקח למשתמש לעבור דרך התפריט כולו ובמידה ומדובר ביותר מ10 שניות כדאי לצמצמם את האפשרויות ולאפשר למי שרוצה לגלול אפשרויות נוספות.

ניתן לאפשר הצגה של כל הקטגוריות לאילו שרוצים בכך
ניתן לאפשר הצגה של כל הקטגוריות לאילו שרוצים בכך

ניתן לראות באתרים הגדולים באמת כדוגמת אמאזון ואיביי לצד אתרים ישראלים כמו ווינט ווואלה שלא כל הקטגוריות יופיעו בעמוד הבית או בצידי האתר , לרוב רק לאחר הכניסה לקטגוריה ראשית יופיעו תתי קטגוריות נוספים בציד האתר במקום האחרים , דבר זה שומר על ניווט מהיר בתוך הקטגוריה ומאפשר שמירה על היררכיה מסודרת שנותנת כח רב לקטגוריה הראשית ובצורה זו מתבצע קידום אורגני תוך כדי שמירה על חווית משתמש דבר שממקם אתרים אילו גבוהה בתוצאות החיפוש.

כאשר מדובר באתר מג'נטו שכל כולו על טהרת המכירות החשיבות לבניית ניווט מקצועי באתר הופך למשמעותי עוד יותר , ניווט לא נוח באתר יכול לגזול זמן יקר לגולש ולמנוע את הרכישה שלשמה הגולש נכנס מלכתחילה והתמצאות קלה תוך כדי הצגה של ניווט מהיר למוצרים נלווים או נוספים יכול להגדיל את המכירות בעשרות אחוזים ולכן השקעה בתכנון מדויק להיררכיה באתר יכולה להיות גורם ישיר להצלחה או כישלון .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *