עדכון מובייל בגוגל – שאלות ותשובות בעברית

שאלות רבות על עדכון מובייל בגוגל נזרקות לאוויר כאשר רבים כלל לא מודעים להשלכות של עדכון ייחודי זה. השאלות שונות וחשובות ובעלי אתרים שעוד לא הספיקו להיערך בזמן לא צריכים לדאוג מאחר וגוגל שומרת להם את המיקומים ותאפשר להם לחזור למיקום הנורמלי שלהם מרגע עדכון האתר והתאמתו למכשירים ניידים ולכן כדאי מאוד לעבור על כלל הנתונים והמענה לשאלות שמנוע החיפוש מפרסם בימים האחרונים להלן מקצת השאלות והתשובות החשובות ביותר :

האם עדכון מובייל לגוגל ישפיע גם על גלישה מטאבלט או ממחשב?

שאלות רבות נשאלות אך החשובה מבינהם היא האם עדכון מובייל לגוגל ישפיע גם על גלישה מטאבלט או ממחשב ? התשובה החד משמעית לכך שגוגל מפרסמת שאין לעדכון זה שום השפעה על תוצאות ומיקומים בחיפושים שנעשים ממחשבים ניידים או מטאבלטים , התוצאות אם כן ישתנו רק במכשירים ניידים לעת עתה וגוגל רמזה מספר פעמים שזה בהחלט יהיה פקטור עתידי בקביעת מיקומים גם במחשב ולכן מומלץ בכל זאת להתייחס לעדכון זה ברצינות רבה.

איך אני יודע אם האתר שלי מותאם למובייל ?

בעלי אתרים מתקשרים ושואלים איך אני יודע אם האתר שלי מותאם למובייל ? ואנו עונים להם שיש כלי פשוט ומהיר שגם הם יכולים לבדוק בכוחות עצמם , כלי זה בודק את כלל ההגדרות של גוגל בעדכון זה ובודקת את ההתאמה של האתר שלכם מול כל סוגי המכשירים ומחזירה לכם תשובה האם האתר עומד בקריטריונים או שמה עליכם לעבוד ולפתח אתר מותאם למובייל בכדי לשמור על המיקומים שלכם בגוגל.

בדיקה האם האתר שלכם מתאים למכשירים סלולריים:

אם יש לי אתר מותאם למובייל אני מוגן מפני עדכון זה?

בעלי אתרים שואלים אם יש לי אתר מותאם למובייל אני מוגן מפני עדכון זה? אז התשובה לכך אינה חד משמעית כלומר ייתכן מאוד שהאתר שלכם מותאם למובייל אך מכיל שגיאות רבות שגורמות לחוויית המשתמש במובייל להיות לא נוחה ולא ידידותית למשתמש ולכן תקבלו דירוג נמוך יותר ביחס לאתרים שמותאמים טוב יותר למובייל.. איך בודקים את זה? נכנסים לכלי מנהל האתרים של גוגל ונכנסים ל " התאמה לשימוש בנייד " אפשרות חדשה שנוספה לאחרונה ומאפשרת לנו לראות בעיות ותקלות שנמצאות בגלישה מהמובייל וזה יראה כך :

כלי התאמה לנייד במנהל האתרים של גוגל
כלי התאמה לנייד במנהל האתרים של גוגל

כפי שתוכלו לראות יש מספר שגיאות באתר מותאם זה :

רכיבי מגע קרובים מידי גורמים לכך שהלחיצה על הכפתורים והניווט מעט מקשים על המשתמשים ובכך גורמים להם לנטוש את האתר או להיכנס לעמודים שהם כלל לא רצו בהם דבר שפוגע משמעותית בחוויית המשתמש.

לא הוגדרה נקודת מבט מציגה לנו בעיה שבה לא אפשרנו למשתמש לגלוש בנוחות כאשר אין מקום מרכזי לנתונים כך שבמכשירים שונים הנתונים נראים בצורה שונה ובחלקם אף נראים לא טוב בכלל או אף מוסתרים על ידי אלמנטים שונים על הדף , לרוב בעיה זו קיימת באתרים שמותאמים רספונסיבית לנייד והם מכילים אלמנטים צפים או תוספים שעולים על הדף ומפריעים לקריאה התקינה של התוכן.

גודל גופן קטן או גדול מצביע על בעיה קשה כאשר רבים יתקשו לקרוא את המידע שאתם מפרסמים במובייל ויבחרו לנטוש בתוך פרק זמן קצר.

בעיות אילו מופיעות באתר שהותאם למובייל ואושר על ידי גוגל ככזה שעומד בסטנדרטים הגבוהים שהתבקשו בעדכון מובייל זה ובכל זאת לגוגל יש חשיבות ליידע אותנו שעלינו להשתפר עוד יותר כדי שבעדכון מובייל הבא נהיה מוכנים כמו שצריך.

האתר שלי לא מותאם למובייל כמה זמן יש לי להתאים?

האתר שלי לא מותאם למובייל כמה זמן יש לי ? שאלה מצוינת! אין סיבה לחשש אמיתי ואף אחד לא עומד עם סטופר כדי לראות מתי אתם מתאימים את האתר שלכם למובייל וגוגל עצמה לא מחפשת איך להעניש אתכם אלא רק לעזור לכם להופיע בתוצאות חיפוש רלוונטיות ומותאמות לביקוש של הגולשים ולכן היא מיידעת אותנו מראש על עדכון מובייל ומיידעת אותנו על עדיפות שתתן לבעלי אתרים מותאמים. האתר לא מותאם למובייל? לא נורא ברגע שתתאימו את האתר למובייל גוגל יאדקס אותו מחדש וייתן לו את המיקום הראוי לו בדיוק כפי שהיה קודם לכן.

במידה והתאמתם את האתר למובייל לאחר התאריך של העדכון (21 לאפריל) כל שעליכם לעשות זה : לחכות לאינדוקס אוטומטי של גוגל שייקח לרוב עד חודש בהתאם לגודל האתר או לשלוח מפת אתר עדכנית כדי שגוגל תעבור על האתר תוך פרק זמן קצר יותר , כמובן שבשינוי מסיבי כמו התאמת הדפים באתר באופן רספונסיבי עדכון על ידי מפת אתר תהיה עדיפה וקצרה יותר ותוכלו לקבל את התנועה שמגיעה לכם חזרה.

אין שינוי במיקומי האתר שלי אחרי העדכון מובייל האם אני בטוח?

אין שינוי במיקומי האתר שלי אחרי העדכון מובייל האם זה אומר שאני בטוח? תשובה לכך משתנה בהתאם לאתר שלכם , אם האתר שלכם מותאם קרוב לוודאי שתצפו לעלייה קטנה במיקומים כך שכן המקום שלכם בטוח אך אם האתר שלכם אינו מותאם למובייל ייתכן מאוד שאתם בסכנה מאחר וברגע שמנוע החיפוש יעבור פעם נוספת על האתר שלכם תגלו ירידה משמעותית במיקומים.

הצפי כיום נעמד על כחודש עד שכולם ירגישו את העדכון של גוגל , האתרים הקטנים שנסרקים בתדירות נמוכה יותר יקבלו את המכה אחרונים בעוד האתרים הגדולים שנסרקים באופן קבוע מידי יום אך לא התאימו את עצמם כדוגמת משרדי ממשלה וחברות גדולות בתחומי התעשייה השונים כבר כיום מרגישים בירידה קלה במיקומים ובהאטה בכניסות של המשתמשים לאתר.

 

האתר מותאם אבל בדיקת גוגל להתאמה במובייל מראה שלא – למה?

האתר מותאם ובדיקת גוגל מראה שלא – למה? יכולים להיות סיבות רבות לכך! עליכם לעבור על תוצאות הבדיקה פעם נוספת בכדי לראות ולעבוד בדקדקנות על התוצאות , לא בהכרח שכולן חשובות ויכול להיות שטיפול בבעיה אחת תסדר לכם את האישור המיוחל.

ייתכן מאוד שהאתר שלכם חסור מפני סריקה של גוגל ולכן הנתון אינו אמיתי לפעמים כל שעליכם לעשות זה לפתוח בפני גוגל את האפשרות לסרוק קבצי מערכת כדוגמת CSS וגאווה סקריפט כדי שהנתונים יהיו נכונים , אך ייתכן מאוד שההתאמה שלכם בעמוד הראשי עומדת בתנאים אך עמודים פנימיים אינם מותאמים כנדרש.

האם הפניית גולשים מאתר מותאם לכזה שאינו משפיע?

האם הפניית גולשים מאתר מותאם לכזה שאינו משפיע? הנחת העבודה שלנו צריכה להיות שגוגל רוצה לספק חוויית משתמש מושלמת עבור הגולשים שלכם ולכן יש שיגידו שאם אתם מפנים גולשים לאתר שאינו מותאם יפגע בדירוג שלכם.. זו אמנם טענה נכונה במידה ואתם מבצעים הפנייה באופן גורף לאתרים שאינם מותאמים וזו מטרת האתר אך אם מדובר באתר שמפנה באופן טבעי לאתרים חיצוניים לא תהיה השפעה להפניה זו.

אין לכם אחריות על אתרים אחרים אליהם אתם בוחרים להפנות גולשים ולכן לא תהיה השפעה על הדירוג שלכם.

האם יש הבדל בין אתר מותאם למובייל ואתר רספונסיבי?

האם יש הבדל בין אתר מותאם למובייל ואתר רספונסיבי? חברות גדולות נוטות לבנות אתר מותאם למובייל כדי לספק מענה טוב ויתר לגולשים אם זאת מבחינת גוגל כלל אין הבדל בין השניים ולהפך אם אתם בוחרים לבנות אתר מותאם עליכם לעבור בדקדקנות על הגדרות הSEO של אתר מותאם שנחשב כאתר נפרד לכל דבר ולבצע התאמות כך שגוגל יוכל לסרוק אותו כנדרש.

אתר מותאם אם זאת פשוט בהרבה ומצריך אמנם התאמה של CSS ופרטים נוספים אך פוטר אתכם מאחריות לעדכונים שונים והתכתבות עם דרישות נוספות בקידום האתר ולכן אפילו חברות גדולות היו עושות בשכל אילו השתמשו באתר מותאם במקצועיות רבה על פני אתר מותאם שמצריך תחזוקה נפרדת ויד על הדופק בדומה לאתר נוסף.

האתר לא מותאם למובייל , אני יופיע בתוצאות חיפוש?

האתר לא מותאם למובייל , אני יופיע בתוצאות חיפוש? אז התשובה מעט מורכבת , אמנם יש משמעות רבה בעדכון זה לנוחות השימוש במובייל אבל זו רק אחת מכלי הדירוג של גוגל ולכן אם התוכן שלכם ממוצע הרי שתיעלמו מתוצאות החיפוש במהירות אך אם התוכן שבעמודים שלכם איכותי מאוד ועונה על ציפיות הגולשים טוב יותר מאתרים מותאמים בתחום שלכם הרי שלמרות שאתם לא מותאמים מקומכם מובטח בראשית תוצאות החיפוש , אנו בכל זאת נמליץ לכם להתאים את האתר למובייל כך שתוודאו את מיקומכם גם בעתיד.

צריך לזכור שעדכון גוגל זה הוא ללא ספק חשוב אך זה רק סעיף אחד מתוך מגוון רחב של כלים בהם גוגל מדרגת אתרים ולכן לא כל אתר שאינו מותאם למובייל חייב להיפגע משמעותית וייקח זמן ללמוד ולראות כמה משקל יש להתאמה במובייל ניתן לחשוב על התקופה הקרובה כמאין פיילוט של חברת גוגל העולמית בכדי לראות איך אנחנו הגולשים נתנהג באתרים שאינם מותאמים לאחר העדכון.

הגולשים שלי ממחשב נייח אני צריך התאמה למובייל?

הגולשים שלי ממחשב נייח אני צריך התאמה למובייל? תשובה חד משמעית – כן.

המחשבה שגולשים באתר שלכם עושים זאת על ידי מחשב נייח יכולה להיות נכונה במגוון תחומים אך יש לזכור שעוד ועוד גולשים עוברים למובייל ועושים זאת בתדירות רבה יותר ויותר , ייתכן ומאחר ואתם לא מופיעים בתוצאות חיפוש מותאמות למובייל אתם כלל לא מודעים לנתח השוק אותו אתם מפסידים משום כך אך גם אם זה לא המצב ובאמת הגולשים שלכם כולם מבוגרים שאינם עושים שימוש במכשירים סלולריים כדי לכם להיערך לקראת העתיד בו צפויים מעל 80% מהחיפושים להתבצע מהדרכים על ידי שימוש במכשירים ניידים.

החלטתם לא להתאים את האתר למובייל ? חשוב לזכור לעקוב אחר התנועה ולוודא שאין לכם נפילה בכניסות ממכשירים ניידים כדי שתוכלו לזהות האם בכל זאת נדרשת התאמה מסוימת למובייל.

אלמנטים חיצוניים שלא מותאמים למובייל פוגעים בי?

אלמנטים חיצוניים שלא מותאמים למובייל פוגעים בי? התשובה לכך היא שכן. הם פוגעים בחוויית המשתמש בעמוד ולכן הם פוגעים בערכו של העמוד שלכם בעיני גוגל , רוב השירותים כיום תומכים במובייל וגם יוטיוב כלולה בהם וכיום היא מאפשרת התאמה אוטומטית של גודל הנגן לעמוד בו אתם צופים בהתבססות על HTML5 ולכן למעט אתרים מאוד מסוימים שמכילים קודים כדוגמת <object> צריכים לדאוג ולעדכן את שיטת השימוש באלמנטים החיצוניים ל <iframe>.

רוב האתרים כיום לא נתקלים בבעיה זו אך אם אתם עושים שימוש באתר שנבנה לפני חמש שנים ויותר כדאי מאוד לעבור על העמודים השונים באתר ולוודא שאין לכם עמודים מסוג זה , בכל מקרה אין צורך לדאוג וכל עמוד נבחן לחוד כלומר אין לעמוד אחד השפעה על דירוג האתר כולו אלא לעמוד הספציפי בלבד.

 

כלי ניהול אתרים מראה לי רכיבי מגע קרובים מידי מה עושים ?

כלי ניהול אתרים מראה לי רכיבי מגע קרובים מידי מה עושים ? שגיאה זו מופיעה לרבים בעיקר באתרים רספונסיבים והיא אמורה ליידע אותנו שיש בעיה בגלישה באתר דרך מכשירים מתקדמים שעושים שימוש במגע על המסך , מאחר והאצבעות שלנו צריכות ללחוץ על אזור לחיצה מסוים אם הוא קטן מידי גוגל יראה לנו שגיאה שעלינו לתקן כאשר הדוגמה הטובה ביותר היא כאשר אנחנו מעוניינים לסגור פרסומת באתר רספונסיבי או באפליקציה ולא מצליחים לגעת בלחצן סגירה כי הוא קטן מידי.

איך מטפלים בבעיה :

יש לוודא שהכפתורים הם בגודל מינימלי של 7 מילימטר לאורך ולרוחב ( 48 פיקסלים בcss ) ומרווח מינימלי של לפחות 5 מילימטר ( 32 פיקסלים בcss ) כאשר יש לשקול מרחק גדול יותר מאחר ואצבע ממוצעת של אדם בוגר נעמדת בכ10 מילימטר (קצת מתחת לחצי אינטש) ואילו כמובן המידות אליהם צריך להתייחס בכדי לשמור על נוחות שימוש עבור צעירים ומבוגרים.

 

האם כדאי לבנות אתר מינימלי באופן זמני עד לאתר מותאם?

האם כדאי לבנות אתר מינימלי באופן זמני עד לאתר מותאם? התשובה אינה ברורה ויש לבדוק איזה סוג עסק יש לכם ומה החשיבות של האתר לגולשים.

כאשר רבים רוצים לבנות אתר זמני שיכלול מספר עמודים שיותאמו למובייל הם בטוחים שבכך הם פותרים את הבעיה ואכן גוגל יציג בפניהם תוצאות חיוביות בבדיקה שהם יערכו אך יש לחשוב מעט יותר קדימה כאשר אם האתר חיוני לעסק והמשתמשים צריכים לבצע פעולות שונות באתר והן חסומות בפניהם הדבר יכול ליצור תסכול רב ולגרום לפגיעה משמעותית בערכם של העמודים הקיימים, יתרה מזאת ייתכן מאוד שאם לא תבצעו הפניות מסודרות כנדרש גם הקידום שלכם באתר המקורי יפגע ולכן אם אתם מחליטים ליצור אתר זמני חשוב לבצע זאת על גבי תשתית רספונסיבית הכוללת שמירה על קישורים קיימים לצד קישור לתכנים השונים אותם אתם מספקים לגולשים.

בניית אתר זמני כלל אינה רצויה ובמידה ואין לכם בעיה של זמן חכו אפילו חודש ובנו לעצמכם אתר מותאם למובייל באופן מסודר ולאחר סריקה של גוגל מיקומכם הקבועים ישמרו לכם וחוויית השימוש באתר לא תיפגע אין סיבה לחשוש מפני עדכון זה כפי שאין חשש מעדכונים קודמים כל עוד האתר שלכם מספק שירות אמיתי לקהל הגולשים אתם יכולים להיות רגועים.

איך מגדירים אזור צפייה באתר מותאם למובייל?

איך מגדירים אזור צפייה באתר מותאם למובייל? נתחיל בהסבר : אזור צפייה חשוב כדי להגדיר איך יראה האתר כאשר ניגשים אליהם ממכשירים ניידים.

אזור צפייה – viewport מגדיר את האופן שבו יראו את העמוד כאשר גולשים באמצעות מכשירים ניידים כאשר ללא הגדרות אילו המכשירים הסלולריים יטענו את האתר בדיוק כפי שרואים במחשב נייח כלומר כל העיצוב למובייל לא יטען ב viewport אנו מגדירים למכשירים בדיוק איך להציג את האתר במידות אורך ורוחב בהגדרות אילו לרוב נעשה שימוש בזיהוי המסך ממנו האורחים גולשים ונגדיר בהתאם מה קורה אם המשתמש בוחר לגלוש כאשר המכשיר לרוחב והמסך מתהפך.

<meta name=viewport content="width=device-width, initial-scale=1">

 

הגדרה זו מיידעת את הדפדפן במכשיר הנייד לטעון את האתר לפי גודל המסך וקוד זה יופיע בחלקו העליון של העמוד הנטען במובייל.

הגדרות נוספות שניתן להגדיר הן : צפיפות הפיקסלים , הגדרות פיקסלים לקבצי CSS , שימוש בפיקסלים לפי המכשיר ועוד הגדרות כדוגמת מה קורה אם המכשיר לא טען גרסת מובייל והפנייתו של העמוד לגרסת המחשב הנייח כמובן שניתן להגדיר גודל ספציפי למסכים מוגדרים אך זו הגדרה שפחות משתמשים בה..

 

עדכון מובייל בגוגל שנשמע על פניו כחדשות רעות עבור בעלי אתרים רבים הולך ומסתבר כברכה לא קטנה מאחר והיא מאלצת אתרים להתאים את תוצאות החיפוש שלהם ל60% מהגולשים שלהם דבר שלא היה נכון קודם לכן ולכן ההכנסה של בעלי האתרים צפויה לעלות ותוצאות מבוססות מיקום יהפכו לדבר בסיסי דבר שיאפשר לאתרים של עסקים קטנים לגבור על מותגים שכבר הותאמו לפני שנים לגלישה מהמובייל על ידי אתר מותאם ואפליקציות שונות – גוגל יישרה קו עם כולם לאחר שהבינה שללא לחץ בעלי העסקים הקטנים כלל לא מודעים לצורך בשירות מותאם למובייל.

שאלות ותשובות בנוגע לעדכון גוגל למובייל
שאלות ותשובות בנוגע לעדכון גוגל למובייל

לסיכום עדכון זה משפיע על הדברים הבאים בלבד :

  • תוצאות לחיפושים שנעשים ממכשירים סלולריים בלבד.
  • תוצאות לחיפושים בכל השפות ובכל המדינות באופן גלובלי.
  • תוצאות לחיפושים לפי עמוד ולא בחישוב לפי אתרים – כל עמוד נמדד לחוד.

בהצלחה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *