מפות חום וקליקים לניתוח חווית הגלישה באתר

אחת מצורות הניתוח הכייפיות ביותר הן מפות חום וקליקים אך לצערנו גילינו כי רוב בעלי האתרים אינם מודעים לקיומן, על אף חיוניותן הרבה לניתוח חווית הגלישה באתר. מפות אלו עוזרות לנו להבין היכן הגולש מביט, אפה הוא לוחץ (לפעמים אפילו באזורים שאינם בכלל פעילים), אילו קישורים הם הפופולריים ביותר, כיצד משתמשים בטפסים, מנועי חיפוש ועוד. המידע הזה עומד בפני עצמו, אנחנו נעזרים בו כבסיס מושכל יותר לניתוח של התנהגויות גולשים באתרי לקוחותינו.

בסופו של יום מדובר בשיפור הממשק לטובת הגולשים במטרה להפוך את חווית הגלישה לאינטואיטיבית ופשוטה יותר- גם שינוי קל יכול לעשות שיפור משמעותי באחוזי ההמרה של היעדים השונים באתרכם!

מפות חום הם לא רק אחת הדרכים הכייפיות והנוחות ביותר לביצוע מחקר, הן גם כייפיות להציג ללקוחות שכן סוף סוף יש דוח שאינו מורכב רק ממספרים, אחוזים ותרשימים 🙂 מכיוון שהן נגישות אנו ממליצים לכל אחד לבצע ניתוחי התנהגויות גולשים באתר באמצעות כלים אלו (אם ביכולתכם להמשיך לחקור לעומק את התנועה של הגולשים באתרכם- נמליץ להשתמש במפות חום וקליקים כבסיס לניתוחים נוספים).

מספיק הקדמות, עכשיו לחלק העסיסי-

כלי חינמי וידידותי הוא Metrika Yandex המאפשרת לנתח פעולות על גבי עמוד חי ובפילוח מתקדם לקהלים שונים כך שניתן להבדיל בקלות בין קבוצות שונות רלוונטיות עבורכם. דוגמאות לפילוחים אפשריים: קבוצות לפי גיל, מין, מקור תנועה או אפילו לפי מאפיינים שאתם מגדירים אישית- כדוגמת גולשים שביצעו המרה או גולשים שבילו מעל פרק זמן מוגדר באתר ועוד.

מפת חום לגלילה באתר

מפת חום לגלישה באתר
מפת חום לגלישה באתר

מפות חום לגלילה היא מפה המאפשרת לנו לראות אם עקומת הצפייה באתר שלנו הנה נורמטיבית- העקומה הנורמטיבית מציגה את האזורים החמים ביותר במרכז, כשאתרים שמערבים אזורי פעילות נוספים או גלילה ארוכה מטה- יציגו צבעים עזים גם במקומות אלו. בעיות בממשק ניתן יהיה לזהות כשצבעים חלשים ימצאו באזורים שהייתם מעוניינים שגולשים יצפו ויהיו פעילים בהם.

כפי שניתן לראות בתמונה המצורפת של הבלוג שלנו (גירית אינטראקטיב) ניתן לראות איך נוצרת מעין קשת יפה בצד ימין של העמוד, מכאן אנו מסיקים כי הגולשים שלנו מבינים שעליהם לגלול מטה בכדי ליהנות מהאתר ומתכנים נוספים. הסרגל העליון נצפה כאזור פעילות "חם"- בקיצור- אנחנו יכולים להיות רגועים.

במידה ואנו נתקלים בבעיות באתרים של לקוחותינו, לפעמים אפילו שינויים קלים כגון: הוספת חץ, שינוי תמונה, שכפול כפתור וכדומה, יכולים לעשות שינוי משמעותי בשיפור תנועת הגולשים בתוך האתר לכיוון היעדים הנחשקים!

עליכם לבחון את האזורים הנדל"ניים המרכזיים שלכם ולוודא שאתם מנצלים כל פיקסל לטובת המשך גלישה ומתן תוכן רלוונטי עבור הקורא- תוכן שיוביל להמרה. במידה ואין ביכולתכם לשנות ממשק- העלו את התכנים החשובים ביותר למרכז החם ונסו להפיק את המיטב. במכשירים סלולריים האזור הנדל"ני מראש קטן יותר ולכן הדרישה להציג את התוכן החשוב ביותר בצורה חכמה, נגישה ומזמינה גדול אף יותר. היעזרו במאפייני הגלישה הסלולרית לדוגמת העברת תמונות עם אצבע להנגשת מגוון תכנים מחלקו העליון של המסך, הוסיפו טופס מילוי פרטים או את המוצרים/ קטגוריות שאתם מוכרים. אם נסכם זאת- הקלו על הגולש להגיע ליעד במהירות.

מפת קישורים לחיצים באתר

איפה הגולשים שלי מקליקים על קישורים ומה הם אוהבים
איפה הגולשים שלי מקליקים על גולשים ומה הם אוהבים

אתר בנוי בצורה דומה לתיקייה היושבת במחשב האישי שלנו , הדרך להגיע לעמודים השונים נעשית על ידי קיצורי דרך הנקראים קישורים (אשר יכולים להגיע גם בצורה של באנרים) ובאמצעות טופס החיפוש, בעוד בחיפוש לרוב אנשים ממעטים להשתמש הרי שבקישורים כולם רגילים להשתמש ולכן כבעל אתר עלינו לדעת לתכנן בניית קישורים אילו בצורה הטובה ביותר – כלומר להציג קישורים לעמודים בהם יש למרבית הגולשים עניין או קישורים לעמודים אליהם תרצו לנתב את הגולשים.

התפריט הנו ללא ספק האזור המשמעותי ביותר באתר כולו והתנועה בו גדולה ולכן מענה נכון לצורכיהם של הגולשים יספק לכם תנועה איכותית יותר. כאשר אנו רואים שישנם קישורים בולטים בתפריט האתר, שגולשים נמנעים מללחוץ עליהם, המסקנה די ברורה לגבי מידת ההתעניינות של המשתמשים באותו נושא ובמידה מסוימת נחפש להחליף את מילות המפתח או את הקישור כולו בכדי לשפר את התנועה באתר ולעודד כניסה לעמודים נוספים. לעיתים נעמוד בפני דילמה כאשר הביטויים שגולשים לא לוחצים עליהם הם ביטויים אותם נרצה לקדם (למשל הביטוי בהכרח יביא לנו גולשים מדויקים יותר או הביטוי מבקש לקדם פעילות מסוימת), אז נכנס צוות חשיבה וניתוח לפתור את הבעיה בפניה אנו עומדים.

לגבי הכפתורים הלחיצים ביותר- כשאנו רואים תנועה "חמה" בקישורים אנו נמשיך לחקור אם אכן הלחיצה על הקישור בסופו של דבר הובילה לתוצאות: רכישות/ השארת ליד, במידה ונתקלנו בבעיות בצינור ההמרה (על אף שבמפת הקישורים נדמה היה שהקישור עובד כמו שצריך) יש לטפל בעמודים אליהם הובלנו את הגולשים.

אזור נוסף שמתפתח וגולשים עושים בו שימוש הנו הפוטר- היעזרו בו לקידום התכנים החשובים ביותר לגולשים שלכם ועבורכם. "פירורי הלחם"- אותם קישורים אשר חשובים לקידום ועוזרים לגולש להבין היכן הוא נמצא באותה "תיקיית מחשב" באתר, חקרו כיצד גולשים עושים שימוש בפירורי לחם שלכם והאם הם ברורים ונגישים לגולשים.

מה שיפה במפת חום למדידת קישורים הוא שכל שינוי שנבצע יהיה ניתן לראות את ההשפעות שלו יחסית מהר, בצורה ויזואלית וברורה כך נוכל לאמוד אם השינוי שביצענו משפיע או אם עלינו לחפש פתרון אחר לבעיית הניווט באתר. .

15-Light-Bulb-icon טיפ- הגדילו חשיפה לעמודים ולתכנים נוספים בעזרת סרגל ניווט צידי, באנרים וכפתורים.

מפת הקלקות באתר

הגולשים מקליקים בכל מקום אבל באילו מקומות חשובים?
הגולשים מקליקים בכל מקום אבל באילו מקומות חשובים?

מפת הקלקות באתר מספקת לנו תמונה רחבה יותר "ממעוף הציפור" על הפעילות של הגולשים באתר ומאפשרת לנו לאתר אזורים בהם אין פעילות או לחלופין אזורים חמים ביותר, אליהם נרצה לרכז את התוכן החשוב ביותר שלנו. (בניגוד למפת קישורים שבמידה וישנם 2 קישורים לאותו תוכן בעמוד, היא אינה מבחינה היכן הקישו על הקישור אלא רק מצביעה על רמת הפופולריות שלו בשני המיקומים בעמוד באופן זהה).

שימוש במפת קליקים מרתקת אך היא הופכת למעניינת עוד יותר כאשר משווים אותה למפת הקישורים – אז ניתן להסיק מסקנות נוספות ולהבין את הפעילות החיה באתר. הלוגו למשל בולט בשימוש הרב שנעשה בו, כמו כן ניתן לראות ירידה במינון של ההקלקות בתפריט ככל שמתרחקים מצידו הימני של המסך- הגיוני כיוון שאנחנו אתר בשפה העברית בו הקריאה מימין לשמאל. את עובדה זו ניצלנו לסידור הכפתורים בהתאם לתחומים אותם נרצה לקדם. 

האינדיקציה המשמעותית ביותר שניתן לקבל ממפת חום לקליקים באתר היא כאשר יש בעיה באתר- במקרים בהם ישנו קישור חשוב הנמצא באזור שידוע כאזור פעיל (פינה ימנית עליונה) אך הקישור נותר ללא הקלקות נתפנה לבחון את הבעייתיות ונבצע a/b testing לראות כיצד ניתן לפתור בעיה זו.

ניתוח שלבי מילוי טפסים באתר

ניתוח שלבי המילוי שח טפסים שונים באתר
ניתוח שלבי המילוי שח טפסים שונים באתר

מכירים את המשפכים בגוגל אנליטיקס? אם הגדרתם יעדים בצורה נכונה (רק ביעדים שעושים שימוש בכתובת יעד) תוכלו ליצור צעדים קודמים לביצוע ההמרה ולראות משפך לקראת שליחה של טופס או רכישה באתר, אך באנליטיקס לא ניתן לראות היכן הגולשים ברחו במהלך מילוי הטופס עצמו (שליחת היעד נעשית בלחיצה על כפתור או מעבר דף) בשימוש במפת ניתוח לשלבי מילוי טפסים ביאנדקס ניתן לראות משפך מדויק להתנהגות גולשים עד לביצוע שליחה של פרטי הקשר וכל זאת באופן אוטומטי ובהתאם לקהלים אותם בחרנו לנתח – ניתן לראות האם הטופס שבנינו אכן עובד.

לא כל המשתמשים יודעים איך לעקוב אחר מילוי טפסים באמצעות הטמעת אירועים באנליטיקס ולכן כלי זה יכול להיות שימוש מאוד עבור המשתמש הפשוט שרוצה לדעת האם האתר שלו עובד!

המערכת מזהה את השדות הניתנות למילוי ונותנת לכל שורה ערך מספרי שאותו ניתן לראות במשפך בצד ימים ובו ניתן לראות את מספר המשתמשים שנכנסו לעמוד בפרק הזמן הנבחר וכמה מתוכם החלו במילוי הטופס ובאילו שלבים הם בחרו לנטוש ובמידה ויש לנו שדה כלשהו שגורם לרבים לנטוש נצטרך למצוא דרכים חלופיות לאיסוף נתון זה או לבטלו לחלוטין ובכך לשפר את יחסי ההמרה של טופס זה.

טפסים הכוללים שאלות הנחשבים לחודרים לפרטיות , מילוי נתונים מספריים כגון תעודת זהות או רישיון , שימוש בזיהוי בן אנוש (captcha) הם הגורמים המשמעותיים ביותר לנטישת טופס אך גם טופס שנראה רע או ארוך מידי בהחלט משפיע על טוב לבם של הגולשים וישפיע על אחוז הפונים. לפעמים בהשוואה בין קהלים שונים ניתן לראות שמבוגרים נוטים למלאות טפסים ארוכים וצעירים בוחרים לנטוש ולכן זו גם יכולה להיות שיטה שימושית מאוד לסינון פניות שאינם רצויות בהתאם לטיב ורצון בעלי האתר.

כאשר מדובר בניתוח התנהגות בחנות וירטואלית העניינים הופכים למרתקים עוד יותר מאחר וניתן לראות בהתנהגות גולשים חוות דעת על רמת השירות אותו אתם מספקים – הגולש הממוצע שנכנס לאתר שלכם הגיע כדי לרכוש ובמידה ובחר לאחר מכן לא לבצע רכישה זה מעיד כאלף עדים על רמת השירות של החנות שלכם, לאחר ניתוח מקיף של התנהגות הגולשים באתר תוכלו להגדיל את המכירות באופן משמעותי ולספק מענה מהיר ומקצועי יותר ולזכות באמונו של הגולש לחזרה לקניות חוזרות והערך של צרכן חוזר גבוהה בהרבה על כל משתמש שתרכשו באמצעות פרסומות ושיווק.

לניתוח התנהגות הגולשים באתר שלכם

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *