ניתוח התנהגות גולשים

השימוש בביטוי "ניתוח התנהגות גולשים" נעשה לרוב תוך התייחסות לשימוש בגוגל אנליטיקס ובכלים נוספים מאותו התחום אך ניתן להגיע לרמת ניתוח מעמיקות עוד יותר במקרים בהם ניגשים למלאכת הניתוח באופן מסודר ותוך שימוש באסטרטגיות מתאימות למחקר , כדי לבצע ניתוח מעמיק יש צורך בידע נרחב ומעודכן בנושאים כגון קידום אתרים , חווית משתמש וכמובן להבין את קהל הגולשים כך שהמענה יהיה מותאם ונכון עבורו ומרגע שנתונים אילו מטופלים יחסי המרה ורמת הביצועים באתר ישתפרו פלאות.

השלבים השונים בניתוח התנהגות גולשים:

אפיון האתר והיעדים חשוב במיוחד ומטרתו פשוטה – הבנת הלקוח והיעדים אותם אנו מתכננים להשיג באמצעות ניתוח התנועה והתוכן באתר. כך לדוגמה כאשר אתר מכללה העונה על צרכים אקדמים שונים של סטודנטים ומתעניינים ללימודים רוצה להבין איך יוכל להנגיש את האתר לאוכלוסיה רחבה יותר ובו זמנית להגיע לכל פלח אוכלוסיה בנפרד ללא פגיעה בחווית השימוש של הפלחים השונים יש צורך במחשבה רבה ומעקב מעמיק אחר תנועת הגולשים באתר בהשוואה לנתוני המקור מהם הגיעו ועל ידי כך להסיק מסקנות ולהציג תכנים שונים למקורות התנועה השונים.

הגדרת יעדים ברורים מאפשרת למנתח התוכן לנסות ולראות את הנתונים הרבים שנאספים בכל יום באתר מזוית אחרת והמסקנות יהיו בהתאם ולכן חשוב מאוד להגדיר יעדים ברורים ולהשיג תוצאות מדויקות בהתאם לנקבע מראש. בשונה מתחומים אחרים בניתוח התנהגות גולשים פחות מומלץ לשנות יעדים או לשנות תחומי עניין בכל כמה ימים מאחר ומעקב אחר תנועה והתנהגות זה דבר שאורך זמן רב והתוצאות אינם מגיעות מיידית אלא יש להמתין שבועות ואף חודשים בהתאם לסוג המידע אותו אנו מנסים להפיק וכמובן בנתוני הצמיחה של האתר המדובר.

אפיון - תכנון - אסטרטגיה
אפיון – תכנון – אסטרטגיה

בניית אסטרטגיה נמשכת לרוב מספר ימים בהם צוות שיווק ופיתוח יושבים יחד כדי לבדוק ולקבוע מסלול מוגדר מראש של משימות ויעדים אותם צוות המחקר מעוניין להשיג , נתונים אלו לרוב יכללו זיהוי מגמות כלליות וביצוע ישיבות בנושאים שנויים במחלוקת לצד התמודדות עם שינויים עתידיים כגון עדכוני מנועי החיפוש או תחרות בענף אשר יכולות לכלול שיווק אגרסיבי וקמפיינים למתחרים דבר שיכול לפגוע בנתוני האמת שמערכות מספקות לנו , בנוסף אסטרטגיה חייבת לכלול פעולות משפיעות שעושה הלקוח (פרסום , שיתוף פעולה וכו) ועם עונות השנה או שינויים בחוק וכל גורם חיצוני שיכול להטעות את המדגמים השונים עליהם המחקר מתבצע.

הטמעת נתוני מעקב לרוב יעשה על ידי צוות פיתוח עם רקע מתאים אשר מכיר את השפה ואת כללי ההטמעה השונים. עבודה זו לעיתים סזיפית במיוחד בדגש על אתרי מסחר מקוונים בהם יש צורך להטמיע קטעי קוד מורכבים המציגים נתונים על התנועה באתר ביחס למקורות וביחס למספר הרוכשים בחלוקה לכל הקטגוריות דבר שמצריך זהירות יתרה בעוד כל טעות קטנה יכולה לאמוד נתונים באופן כפול או חלילה לא לאמוד נתונים כלל , בשונה ממעקב בסיסי שרוב בעלי האתרים כיום מטמיעים שנעשה בראש העמוד ישנם קודים מורכבים יותר הנמצאים על כל כפתור , כל טופס וכמובן גם על כל מוצר ורכישה ונתונים אילו נאספים ולאחר פרק זמן נותנים אמיתות חשובות שעליהם יש לשים את הלב ולשפר.

סידור תכנים - הטמעה - פילוח מתקדם
סידור תכנים – הטמעה – פילוח מתקדם

סידור ופילוח נתונים נעשה על ידי צוות מוגדר האחראי להגדיר את התכנים השונים והאוכלוסיות הרלוונטיות בהתבסס על האפיון הראשוני ועל האסטרטגיה שנבחרה ועליהם מוטלת המשימה להפוך נתונים חלקיים לנתונים שלמים שמהם ניתן להסיק מסקנות , כך אם נחזור לדוגמה המתוארת בה מכללה רוצה נתונים ולאחר מכן להתייעל על הצוות להגדיר כל עמוד וכל פריט מדיה באתר בשם ובקטגוריה ברורה שתאפשר למערכות המעקב את חלקי הפאזל החסרים בכדי שהנתונים שיחזרו לאחר מכן יהיו שמישים וכמובן לאחר מכן לאפשר למבצעי המחקר לזהות את האוכלוסוית השונות ולזהות את העמודים בהם צפו ובכך לקטלג לקוח ולזהות את תחומי העניין המהותיים עבורו ולהסיק מסקנות בהתאם.

מעקב אחר מחקר התנהגות הגולשים:

  • התנועה לאתר מזהה עבורינו את מקורות התנועה על סוגיו השונים לצד מילות מפתח והפניות בתשלום.
  • התנועה בתוך האתר מסייעת לנו לראות איך נראה גולש ואנו מנסים להתאים עבורו תנאי גלישה נוחים יותר.
  • תוכן האתר מאפשר לנו למדוד את הרלוונטיות של התוכן והאופן בה מגיבים הגולשים השונים ולשפר את החוויה ככל שמתאפשר.
  • חווית המשתמש באתר נותנת לנו לשפר את המראה לצד הרגשת הנוחות כדי שמשתמש ירגיש בנוח לבצע יותר פעולות בכל כניסה לאתר.
  • הקהילתיות (אוירה) באתר נותנת לנו את הכלים לגרום למשתמש להרגיש שייך לאתר ומסייעת לו לפתח אמון וביטחון ברכישה או בהשארת פרטים באתר.
  • זיהוי לקוחות שלא ביצעו המרה נותנת לנו מענה על הדרכים בהם ניתן לשפר את תהליך הרכישה ואו המוצרים ולספק מוצרים מתאימים לכדי שיפור הרווחיות.
  • הסקת מסקנות השלב בו אנו לוקחים את כל האמור מעלה ומורידים אותו אל הנייר ומכירים את הסעיפים הרבים שיש לתקן ועליהם אנו עורכים בדיקות כגון a/b testing (בדיקת אלטרנטיבות).
  • החלה של שינויים אפשריים נעשה על ידי צוות פיתוח מיומן שמתחיל לשנות ולהטמיע את כל השינויים שנבחרו בשיתוף עם הלקוח ויישום שלהם מבטיח עליה ביעילות וביחסי ההמרה באתר.
  • אופטימזציה ועדכונים תהליך שמשמר את המחקר שנעשה ומוודא שמיקמו של האתר לצד קהל הלקוחות נשאר זהה ובכל פעם שיש שינוי מסוג זה יש להחיל את השינויים הללו על המערכת כולה.
ביצועי האתר משתפרים והלקוחות מרוצים
ביצועי האתר משתפרים והלקוחות מרוצים

לניתוח התנהגות גולשים בחברה מקצועית

2 thoughts on “ניתוח התנהגות גולשים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *